Fighting disinformation. The impact of the Covid-19 on youth trust in European Institutions
Abstract
The pandemic crisis and the linked infodemic are extraordinary cases to test the EU capability to manage the disinformation disorder, especially towards young people.
This paper aims to analyse the impact of the EU communicative actions regarding disinformation about Covid-19, on trust and sense of belonging in young Italian and Spanish university students. The research presents an exploratory and quantitative study that uses a second-generation multivariate analysis method. The results show that trust can be very well the resource on which EU communicative actions may positively impact. Nevertheless, our study reveals that the EU institutions measures have not increased sense of belonging in EU integration.
Lucha contra la desinformación. El impacto del Covid-19 en la confianza de los jóvenes en las instituciones europeas
Resumen
La crisis de la pandemia y la infodemia vinculada son casos extraordinarios para poner a prueba la capacidad de la UE para gestionar el trastorno de la desinformación, especialmente hacia los jóvenes.
Este artículo tiene como objetivo analizar el impacto de las acciones comunicativas de la UE en materia de desinformación sobre Covid-19, en la confianza y el sentido de pertenencia en los jóvenes italianos y estudiantes universitarios españoles. La investigación presenta un estudio exploratorio y cuantitativo que utiliza un método de análisis multivariado de segunda generación. Los resultados demostrar que la confianza puede ser mu y bien el recurso sobre el que las acciones comunicativas de la UE pueden tener un impacto positivo. No obstante, nuestro estudio revela que las instituciones de la UE medidas no han aumentado el sentido de pertenencia a la integración de la UE.
Keywords:
disinformation, trust, EU institutions, young, public sector communication.
CITA APA:
D’Ambrosi, L., Iniesta-Alemán, I., Parito, M., & Pérez-Calle, R. (2021). Fighting disinformation. The impact of the Covid-19 on youth trust in European Institutions. Sociologia della Comunicazione (61), 71-89. doi:10.3280/SC2021-061006
Disponible en la revista académica Sociologia della Comunicazione
Aún no hay respuestas